Bezzeg a mi időnkben...

NAGYIgazságok

NAGYIgazságok

Felismered ezt a 10 + 1 retro eszközt?

Teszteld le mennyire ismered fel a Nagyszülők/ Dédszülők korában használt eszközöket!

2019. március 24. - nagyigazsagok

Ha körülnéznénk nagyszüleink vagy dédszüleink egykori konyhájában, biztosan találnánk, illetve rácsodálkoznánk olyan eszközökre, amikről nem igazán tudnánk megmondani, hogy mire is valóak. Azokban az időkben is próbáltak időhatékonyak lenni, mivel általában nagyobb családokra főztek.

 

Tehát nézzük is, hogy Te kitalálod-e ezeket az eszközöket mire is használták?

sparhelt.jpg

Talán ez a legismertebb konyhai eszköz, amit könnyen fel lehet ismerni. Ez nem más, mint a tűzhely, aminek régies elnevezése sparhelt.

meggymagozo.jpg

Első ránézésre mi azt gondolnánk, hogy ez valami kasztráló szerkezet, de csupán ez egy meggymagozó. Hogyan is kellett használni? A lenti 2 lyukba a középső és mutató ujjat, a fentibe a hüvelykujjat kellett bedugni, lentre pedig a meggyet rakni, így a a rugót lenyomva a mag kijött.

kavefozo.jpg

Ez az eszköz egy kávéfőző, ami a sajátos kávés poharaival látható. Manapság leginkább csak ezek a poharak fordulnak elő a Nagyinál.

kviz_img-dwxhsgutgcte.jpg

Na és ez? Nem tévedsz nagyot, ha egy konyhai robotgépre gondoltál, de valójában ez egy vajköpülő. Nagyanyáink, amit tudtak, maguk termelték meg a napi betevőt, így az állattartás is nagyon elterjedt volt, főleg a vidéki területeken. Ezt a szerkezetet a vaj készítésére használták.

gomba-_stoppolas.jpg

Ki találod ezt az eszközt? Ha azt gondoltad, hogy valami játékszer, nagyon tévedtél, ugyanis ez egy stoppolófa, külalakja miatt „gombának” is nevezték.

porolo.jpg

Ez pedig nem más, mint egy poroló, amit a szőnyegek tisztítására, porolására használtak.

kviz_img-kdojpwadxuqo.jpg

Ez a szerkezet nagyon hasonlít egy présre vagy esetleg egy házi örlőre, de tévedsz! Ezzel a géppel házilag elkészített fagyit csináltak, tehát ez egy fagyigép! Hogyan? A fém tartályba tették a fagyikrémet, köré pedig a jeget, a karral pedig tekerni lehetett, ami a krémes állagáért felelt.

kviz_img-gyuwqlsvrdyu.jpg

Na és vajon mi lehet ez a bonyolultnak tűnő szerkezet? Talán egy szalvétatartó? Nem talált! Ez egy változtatható széllességű edényalátét.

kviz_img-nhqnlyzhjedq.jpg

Első ránézésre azt mondanánk, hogy ez egy diótörő vagy egy régi mozsár, de nincs így! Ez a becsapós külsejű szerkezet egy krumplinyomó!

szalagos_magno-_60.jpg

Kitalálod ez mi lehet? Nem tévedsz nagyot, ha valami dj eszközre gondolsz, ugyanis ez nem más, mint a rádiósmagnók* elődje, a szalagos magnó!

zomancozott_zsirosbodon.jpg

Ez pedig egy zománcozott piros zsírosbödön, ami még a mai napig minden nagyszülő éléskamrájában megtalálható.

2wtwwt.jpg

Te tudsz még ilyen eszközöket? Írd meg nekünk kommentben, vagy akár csatolj hozzá képet is! :)

A bejegyzés trackback címe:

https://nagyigazsagok.blog.hu/api/trackback/id/tr9514713761

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fülig José 2019.03.25. 09:27:51

mi az a "sparhelt"? olyansmi, mint a kaszni...? ami a képen szerepel, az egy "spar herd".

kulup 2019.03.25. 09:31:16

A szalagos magnó még véletlenül sem a rádió elődje.

László Szűcs Szümi 2019.03.25. 09:34:28

Sokkal hamarabb volt rádió, mint bármilyen magnetofon.

László Szűcs Szümi 2019.03.25. 09:35:26

@Fülig José:
Bizony!
Nem ártana a német nyelv mélyére merülni kicsit :)

Borzasztó Károly 2019.03.25. 09:43:46

egész biztos, hogy a rádió elődje a szalagos rádió.

Orszag 2019.03.25. 09:46:44

@Fülig José: A sparhelt is elfogadott alak, Hutchins Jimmy.

László Szűcs Szümi 2019.03.25. 10:06:01

@Orszag: Ahogy a "duncos üveg", a "parantella", "infulenza"

szepipiktor 2019.03.25. 11:11:09

Ok, ez a szokásos top10 marhaság. Igen a rádiós rész orbitális tájékozatlanság, de a kévéfőző is az, hiszen egy egy ELEKTROMOS "kotyogó", sokan szerelték, szereltük le a alját és utána mehetett a tűzhelyre, mint a maiak. És akkor is volt nem elektromos.
Vagy ha már a régi elnevezések, akkor nem poroló, hanem prakker. Szerintem a szerző nem volt még tervben, talán a szülei sem, amikor a bérháak udvarás (ahol az ecetfa állt), az ott kialakított fém szerkezetre dobták fel a szőnyeget és a prakkerrel püfölték.
Mindig vasárnap és a ház iluenkor lázadt, indult az anyázás.
A fagyigép, a köpülő meg nem volt általános a nagyinál, ezek jellemzően falun voltak használatosak.

Jancsiszeg1980 2019.03.25. 11:11:34

Ne máááár, mi ez?

> Nagyanyáink, amit tudtak, maguk termelték meg a napi betevőt, így az állattartás is nagyon elterjedt volt, főleg a vidéki területeken.

Most komolyan? Milyen emberek élnek most Magyarországon, hogy ilyet el kell nekik magyarázni? Jó ég... Biztos csirkét is csak megkopasztva, előkészítve, vákumcsomagolva láttak életükben...

Jancsiszeg1980 2019.03.25. 11:13:21

@szepipiktor: Debrecenben az bizony "poroló" :D A prakkert még sose hallottam.

yaffa · http://www.yaffa.blog.hu 2019.03.25. 11:15:34

Nagyon fontos, hogy mielőtt nyelvtannáciskodna valaki, nézzen utána, nem ír-e hülyeséget. Mert az okos és a hülye embert egy dolog különbözteti meg egymástól: az okos embernek jól áll, ha hülyéskedik, de egy hülye embernek nem áll jól, ha okoskodik...

szepipiktor 2019.03.25. 11:16:36

Feldobok pár dolgot a szerzőnek, ezek is a nagyi korából valók:
- subler
- strajmodli
- colstok
- vájling
A lényeg csupán az, hogy akkoriban alap volt a német, számtalan szavunk német eredetű.

szepipiktor 2019.03.25. 11:17:26

@Jancsiszeg1980: üsd be a gúgliba és kapcsolj a képekre...

octy 2019.03.25. 11:38:09

A szerző vagy kb. 15 éves lehet, vagy nincs tisztában a rádió működési elvével és a történelemmel. Vagy mindegyik.
Javaslom az utánaolvasást a telefonhírmondó - rádió - gramofon - hanglemez - mágnesszalag témákban.
bónusz: szalagos adattárolás - hajlékony lemez - merevlemez
extra: a számítógépes memóriák - ROM - RAM

Jancsiszeg1980 2019.03.25. 11:43:48

@szepipiktor: nem azt írtam, hogy nem hiszek neked, csak azt, hogy mifelénk mindenki porolóként emlegette, és a prakker kifejezést eleddig nem is hallottam.

Természetesen tisztában vagyok vele, hogy tájegységenként változik a szóhasználat... Pl a fagyi:
Gömb? Gombóc? Kugli? Mindhárom valid a maga régiójában.

A cipőfűző:
Gubancolódik , csomósodik vagy görcsölődik?

stb stb

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.03.25. 12:03:52

@Fülig José:

Magyarul sparhelt. Nem-magyar nagymamám is így mondta, mert ebben az alakban tanulta meg magyarul.

cso zsi 2019.03.25. 13:33:37

@Jancsiszeg1980: A prakker a 2pestiesen" esetleg Fejér-megyeiül van, de 50+ éve hallom, ismerem.
@szepipiktor: Na ez pont nem kotyogó. Ez egy Midipress kávéfőző.
A kotyogó azért kotyogott, mert a gőznyomás a tetejét megemelgette.
i.pinimg.com/originals/ad/a4/60/ada4606bed176aba36e70dc178de603c.jpg

Fülig José 2019.03.25. 13:46:07

@ata843: @Darth Revan: ja, vágom... a "lükverc" meg a "sibeda" is ősmagyar szó, nem beszélve a kedvenc "liftók-ról...

Fülig José 2019.03.25. 13:48:05

@cso zsi: ha ennek emelgette a nyomás a tetejét, ott nagy volt a baj...lehetett festeni a konyhát... :-)

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2019.03.25. 14:11:55

"a rádió elődje, a szalagos magnó!"

Ezt a kapitális baromságot tessék már végre kijavítani, mert árnyékot vet a blogra. Vagy lehet, hogy a posztoló azt hiszi, hogy ez igaz? Hát nem, nagyon nem.

Egyébként ez egy 1959-es gyártmányú Geloso magnó, egy nem autentikus Polimer orsóval. A szokásosnál jóval kisebb méretű "túramagnó", elég furcsa elrendezésű kezelőszervekkel.

Bizony, sparhelt az. Vagy más, merthogy a jövevényszavak olykor tájegységenként eltérő alakban terjedtek el, hallás után, és lehetnek, akik nem pont ezt a verziót ismerik. Ha már itt tartunk, akkor éppenséggel a kuhnya–konyha kapcsolat rögtön egy példa a szabályos hangtani torzulásokra.

A képen látható sparheltről elsősorban az mondjuk még el, hogy a működéséhez alapfeltétel volt még egy füstcső, a tűzhely hátuljából a kéménylyukba, két könyökkel. Ami persze nyilvánvaló, csak éppen ma már egyre kevesebb otthonban használnak füstöt termelő eszközöket. A bal felső ajtó mögé kellett a tüzelőt dobni; ez a sparhelt elég kicsi, ezért ebben hasogatott fát használhattak, kis darab szenekkel. Alatta egy másik fiók, amelybe a hamu gyűlt, köztük van egy rács, amelyet időnként jól megráztak, ki-berángatva, hogy a parázs közül a hamu lehulljon. A nagy ajtó a sütő, a tőle jobbra fent levő kis fogantyú célját én nem ismerem. (Biztos, hogy nem a világítás kapcsolója. :-))) ) A felső sütőlapokat piszkavassal le lehetett emelni, és ott is rá lehetett még dobni a tűzre.

László Fenyvesy 2019.03.25. 14:23:35

bele akartam kötni szegény poszterbe, de olvasva a hozzászólásokat csak kortyolgatom a kávém (nem, nem kotyogósból) és úgy érzem, földön fekvőbe már nem rúgok. :)

eßemfaßom meg áll 2019.03.25. 14:24:25

"Ha körülnéznénk nagyszüleink vagy dédszüleink egykori konyhájában"

baszki sparheltot pl ma is kapsz a Praktikerben, meg 220as kávéfőzőt is kapsz random webshopban és a zsírosbödönért is elég elmenni az auchanba annyira "dédszüleink különlegességei" ezek

MagasMacska 2019.03.25. 14:26:02

@cso zsi: Bizony nem "kotyogó". Ez közismertebb nevén a "rakéta". És olykor valóban úgy is működött. (Egy ilyen kilövés óta iszom neszkávét...)

Audianer 2019.03.25. 14:38:26

@ata843:
További jó példák a nyelvünkben meghonosodott német szavak hangtani torzulásaira:
a "hapták" (habt acht), a farsang (der Fasching), a "ringlispi" (das Ringelspiel), a zakó (der Sakko) az "Óperencia" (ober Enns) és a vitorlázók által következetesen "bumm"-nak (der Baum) nevezett alsó vitorlarúd ami abban az esetben valóban bumm, ha a delikvens nem hajol el időben előle.
És még sorolhatnám napestig.

Audianer 2019.03.25. 14:46:15

@Jancsiszeg1980: " a prakker kifejezést eleddig nem is hallottam."

Ha nem beszélsz németül elhiszem. Ez is a torzult magyar alakja, az erdeti itt:

szotar.magyarnemet.hu/szotar/nemet-magyar/Pracker

eßemfaßom meg áll 2019.03.25. 14:50:51

@cso zsi: "A kotyogó azért kotyogott, mert a gőznyomás a tetejét megemelgette. "

az igazi kotyogósban egy súlyszelep szabályozza a nyomást az kotyok. A mindenféle súlyszelepnélküli olcsó vacakban ilyen nincs ezek nem is kotyogók hanem szörcsögők csak a marketingesek jól tudnak hazudni

cso zsi 2019.03.25. 15:20:55

@eßemfaßom meg áll: Így van, csak nem akartam ennyire belemerülni a dologba.

cso zsi 2019.03.25. 15:23:28

@Fülig José: A midipress sokaknál repkedett, akár gázos volt, akár villanyos.
Konyhafestés után volt "ideális".
A kotyogó időben kiengedte a gőzt.
Biztonsági szelep ugyan mindegyiken volt, nekem még csak midipressen kellett cserélni párszor.

axolotl77 2019.03.25. 15:34:11

@Fülig José: Mifelénk csakis a sparhelt van elterjedve. Meg is lepődtem annak idején amikor másutt máshogy halottam.

Buncog 2019.03.25. 16:31:36

Hallotta már valaki ezt, hogy "bereszkető" és tudja, mi az?

Billy Hill 2019.03.25. 16:59:58

@ata843: És a sparhert sütő-része volt az Ormánságban a ren! :-)

axolotl77 2019.03.25. 17:46:31

@Buncog: Villanyoszlop? Vagy nem! Az a bizsergetőfa!

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2019.03.25. 18:09:12

@cso zsi: "A kotyogó azért kotyogott, mert a gőznyomás a tetejét megemelgette."

Az nem a kotyogó hangot okozta benne, az egy szelepgolyó hangja az alsó részének közepén benyúló kis oszlopban. Az akadályozta meg, hogy a lefőtt káve visszafolyjon az alsó részbe. A zaccba, ha már a békebeli német jövevényszavak áradatát is bevesszük a játékba. :-))

"Biztonsági szelep ugyan mindegyiken volt"

Ami pár év alatt szépen bekövesedett. Aztán valamikor a túl apróra őrölt, ki tudja, még mivel kevert kávé eltömítette a belső fedőlap lyukait, és jött a konyhafestés, ahogy mondod. :-)) Amikor az aljában elkorhadt a fűtőszál (a cekász), a takarékos tulajdonos áttért "gázüzemeltetésre". A főzőt az oldalát nyaldosó lángok jellegzetes mintával díszítették. Akár a konnektorba bedugva felejtettük, akár a gázlángon, végül olyan vastag, sűrű, fekete füst lepte el a konyhát és környezetét, hogy jégvágó fűrésszel kellett áthatolni rajta. A szobafestő már előre köszön. :-D Az acél részek kibírták, az elszenesedett gumit le lehetett kaparni róla, de akkor jött a feladat, szerezni kellett egy bele illő gumigyűrűt. A "városban" a "Vasedényben" néha meg tudták mondani, hol kapható. Hát igen, a jó kis hiánygazdálkodás... :-)

Archie525 2019.03.25. 19:36:25

Üdv szepipiktor,
Azért az "orbitális tájékozottságodat" engedelmeddel kiegészíteném.
A képen látható kávéfőző NEM kotyogó. A kotyogó valóban kotyogott, míg főtt a kávé. Ebből csak simán kifolyt, a végén hörgött, szörcsögött.
Biztos ahány ház annyi szólás. Én bizony a porolót porolónak ismertem. Sőt! A hátsó felem került közelebbi ismeretségbe vele, ha nem ettem meg a tökfőzeléket. A poroló állvány fából is készült.
" A fagyigép, a köpülő meg nem volt általános a nagyinál, ezek jellemzően falun voltak használatosak."
Miért, falun nem voltak nagymamák?

KékFény6 2019.03.25. 19:57:21

És honnan szereztek jeget a fagyigépbe hűtőszekrény nem lévén?

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2019.03.25. 20:22:02

@Archie525: "Miért, falun nem voltak nagymamák?

:D +1

@kávéfüggö: Teljesen igazad van, most már emlékszem, láttam is ilyet valahol egy szétszedett sparheltban.

@Tesztelo.hu: "És honnan szereztek jeget a fagyigépbe hűtőszekrény nem lévén?"

Régen a jeget a jéggyárban gyártották, és autók hordták ki a házakhoz. Persze nem akkor, amikor az embernek kedve támadt hozzá, de a boltokba régen a hús is megadott napokon! érkezett. De vannak receptek arra, hogy ha összeöntesz különféle viszonylag elérhető anyagokat, akkor az elegy lehűl; kémiából képzettebb emberek nyilván tudnak ilyeneket sorolni.

Fülig José 2019.03.25. 20:22:52

@eßemfaßom meg áll: köszönjük, emese... vana 10 mrd légy meg a lócitrom esete... javaslom tanulmányozàsra.

Fülig José 2019.03.25. 20:25:53

@Audianer: jó válogatás, kisztihand...

darlacko 2019.03.25. 22:21:21

@Fülig José: Vannak ilyen német eredetű szavak, amiket a németül semmit se tudó magyar parasztok elferdítettek. A rizskók ilyen. Az én nagyanyám rizskochnak mondta, de akik nem tudnak németül, azoknak a koch végződés semmit se mond, lesz belőle kók.

A drót is ilyen szó. Meg a firhang (függöny) a német Vorhang szóból.

A sparhelt is valós, létező alak, csak aki ezt használja, az azt bizonyítja, hogy nem ismeri a német eredetijét, nem tudná elemezni a szót, nem ismeri a sparen és a Herd szavakat. Az ilyen ember valószínűleg azt se tudja, hogy ez az általa használt szó német eredetű.

impala 2019.03.25. 22:21:50

@Audianer: a virsli lett a wurstliból, vagy mi a fene

hiányolom még a kredencet meg a nachtkasztlit, hacsak közben be nem írták

dr. mesterséges színezék 2019.03.25. 23:06:53

@darlacko: Sváb nagybátyáim az anyatejjel szívták magukba a szavak értelmezését (édesanyám is, csak ő hamar kikerült a közegből és csak a káromkodásokat nem felejtette el), ennek ellenére úgy törték darabokra a német eredetű szavakat, mintha sejtelmük se volna róluk - pedig életük végéig bármelyik percben váltottak egymás között svábra, ha nem akarták, hogy értsük..

dr. mesterséges színezék 2019.03.25. 23:10:24

@impala: Az építőipar, de még a trógerolás (hehe) alapszókincse is német. Ez ellen küzdhet akármilyen tankönyv, a kartecsni, a hóbli és a többiek maradnak.

dr. mesterséges színezék 2019.03.25. 23:12:47

@impala: Még atyám is járt a falu jégverméhez napszámba kulizni. Bőven a háború (a második) után.

butyko 2019.03.26. 03:52:35

@impala: A wurstli az a falusi búcsúkkor fellépő vigadalom,ringispíl,lacikonyha. A német Wurstl szó kolbászt jelent,a virsli az a mai Frankfurter. Amihez Semmel-t (zsemlye,zsömle) ettek. Krigliből (Kriegel) itták a sört,a keményebbek a snapszot (Schnaps) . Az ételhez járt evőeszköz(Esszeug )Mások fröccsöt ittak,ami szódával felspriccelt bort jelentett.(Spritzer). És ha bányász volt az illető,köszönt : Jó szerencsét! Vagy: Szerencse fel! (Glück auf ! ) És még stb.stb.stb.!

butyko 2019.03.26. 03:55:38

@butyko: Ja,és hogyan mondja a német a gázpedál szót? Gaspedal-nak! A slusszkuklcsut? Simán Schlussl-nek. :)A kuplungról már nem is beszélek.:)

2019.03.26. 06:37:03

A poroló azért szerintem eléggé elterjedt dolog manapság is, formában is, szerintem ha bemennék egy Praktikerbe, kapnék ilyet.

2019.03.26. 06:42:07

Nagymamámnak egyébként épp ilyen zsírosbödönje van.

Hogyne csak dícsérjük a régi korokat, mivel rég volt hűtője, de akkor is ezt használta a nem mindig megfelelő hőmérsékletű spájzban, és tipikusan spórolós volt mindig, aki nem dob ki semmit, ezért nem egyszer előfordult nála a megavasodott zsír...

Johnny16v 2019.03.26. 07:15:28

@darlacko: Aki nem betelepült németek lakta vidéken nőtt fel (Dunától keletre általában, kivéve BP körzetét) az így tanulta meg. Hiába tanultam később németet nekem az sparhelt marad, meg az összes többi elmagyarosított német kifejezés is. :) Régebben volt is egy szatírikus cikkről szó itt az Indexen, ami valamikor a reformkor után íródott és a lényege az volt, hogy egy vidéki kisnemes elment a fővárosba és semmit sem értett meg, mert mindenki németül beszélt.

eßemfaßom meg áll 2019.03.26. 07:47:38

@Fülig José: A helyzet az, hogy a nyelvet a legyek formálják nem a helikopterek. Tudod, nekünk a hosszúnyakú állat az zsiráf nem giraffe, ha valakivel problémád van az affér nem affair, a kaját pedig a fridzsiderben tartjuk nem réfrigérateurban.

colizoli 2019.03.26. 07:51:40

@László Fenyvesy: a kávémat kortyolgatva röhögtem fel, top komment.

2019.03.26. 08:18:11

@darlacko:
Ezek a szavak beépülnek idővel a magyar nyelvbe, és idegen eredetű magyar szavak lesznek, innentől kezdve pedig úgy is helyesek, hogy eredetileg az eredeti nyelvbeli változat elferdítései. Pl. a "spájz" szó is helyes, és nem kell ismernie az eredetét annak, aki használja. A smucig szó meg még jelentést is változtatott.

csacskó 2019.03.26. 08:49:29

@octy :magnetooptikai lemez,ssd :)

László Fenyvesy 2019.03.26. 10:39:26

@eßemfaßom meg áll: jogos. kivétel a fridzsider, az a márka miatt lett az. (frigidaire) olyan minthogy minden szeméttároló KUKA, vagy az elektromos sütő a REM, stbstb.

Darth Revan 2019.03.26. 12:31:28

@Fülig José: fogalmad sincs hogyan mukodik a nyelv

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2019.03.26. 13:04:16

@darlacko: "A sparhelt is valós, létező alak, csak aki ezt használja, az azt bizonyítja, hogy nem ismeri a német eredetijét"

Én rengeteg teljesen beépült jövevényszónak ismerem a német, francia, szláv, angol eredetét. De ha én az eredeti alakjukat kezdeném mondogatni, akkor mindenki azt gondolná, hogy ez egy affektáló sznob majom, játssza az eszét. Nincs szükségem minden pillanatban annak bizonygatására, hogy én nyelvileg milyen kiemelkedően művelt vagyok, mert azt enélkül is mindenki tudja rólam.

Egyébként a sparheltnak én is hallottam már sparhert alakját. A nyelvészek számára olyanok ezek, mint az evolúcióbiológusoknak a kőzetekből előkerült fosszíliák: követni tudják általuk az átalakulás menetét. Az etimológiai szótár olvasgatása szórakozásnak is beválik.

Buncog 2019.03.26. 18:43:29

@axolotl77: Bereszkető névvel a gáztűzhely szikráztatóját illette egy erdélyi barátom.
süti beállítások módosítása